Blog van deelnemer

Dag angst, welkom ambitie

“Ik wil hier weg.” Dat gevoel bekruipt me ergens halverwege de eerste strategie dag van Dirigo onder leiding van Victor van Veelen. Van tevoren had ik er zo’n zin in. Waarom vind ik het nu dan zo eng dat al mijn collega’s zo overlopen van enthousiasme? Victor ziet het gebeuren en stelt een korte break voor. Ik loop naar de zee en laat m’n blik over het water glijden. Ik haal diep adem. Hoewel het over mijn bedrijf gaat, lijkt dat de rest absoluut niet te hinderen grenzeloze ambities voor de toekomst te formuleren. Ambities die om investeringen vragen. Om nieuwe risico’s. Ambities die me een beetje bang maken.

Internationale prijs
Twee dagen later kan ik zien dat juist die angst van mij een van de onderliggende redenen was om te kiezen voor het uitzetten van een strategie voor de komende jaren. Ik werk met hoogopgeleide mensen. Collega’s met een grote betrokkenheid. Maar doordat we geen overstijgend gezamenlijk ideaal nastreefden, haalden we niet uit ons team wat erin zit. Dat is nu wel anders. We hebben een stip op de horizon gezet. Over tien jaar heeft Dirigo Communicatie een internationale prijs gewonnen voor een effectieve ideële campagne. Dat is het idee. Dat is onze BHAG.

Heej, dit zijn wij
Wat een BHAG is? Ja, daar had ik ook nooit eerder over gehoord. Het staat voor Big Hairy Audacious Goal en vormt een belangrijk onderdeel van de Rockefeller Habits. Met deze methodiek werkt Victor. En ik kan niet anders zeggen dan dat het een logisch in elkaar stekende manier van strategie-bepalen is. Wat ik ook prettig vond, is dat je begint met het fundament. Welke waarden in je bedrijf zijn in beton gegoten? Waar doe je geen concessies aan? Niet gemakkelijk om te formuleren, maar toen we ze hadden gaf dat direct een boost aan ons zelfbewustzijn. Zo van: heej, dit zijn wij. Hierin zijn we anders dan anderen. Hier voelen wij ons prettig bij.

Tijdens de strategie-dagen zijn we erachter gekomen dat we ons onderscheiden doordat we graag verhalen vertellen die ertoe doen. Dat we idealen willen communiceren. Dat we gaan voor bezieling én plezier, want het moet wel leuk blijven. De komende tijd zult u hier ongetwijfeld meer van gaan merken. Want als we over tien jaar daadwerkelijk die ambitieuze BHAG willen verwezenlijken, vraagt dat dit kwartaal om concrete actiepunten. En het mooie is dat we die acties (rocks) gezamenlijk oppakken. Dirigo is nog steeds mijn bedrijf. Maar het is niet meer alleen van mij. Met z’n vijven (en misschien in de toekomst met meer…?) werken we gestaag aan ons doel. Vanuit onze gezamenlijke drijfveer dat “verhalen die er toe doen het recht hebben om te raken en te inspireren”. Hoe gaaf is dat?

Alisa Post van Dirigo communicatie
www.dirigo.nl